מרחב הרב מנהל/ת - חנן הראל כהן

2 - מהעומר לשתי הלחם

סרטון שני -מהעומר לשתי הלחם
איך הפכו ימי ההתעלות לאבלות ?

תקציר פרק ראשון
ימי הספירה היו ימים של כחולו של מועד ,של התקדמות, אז ביציאת מצרים ספירה ליום בו נעבוד את ה' ויציאת משערי הטומאה
ובתורה היו אלה ימים שספרנו מקציר העומר עד שתי הלחם .

1.איך הפכו ימי העומר השמחים לכאלו שנוהגים בהם גם מנהגי אבלות עד כדי כך שנוהגים שלא לישא אשה בין פסח לעצרת עד לג בעומר (תצג.א) ?

 

2. רבי עקיבא הוא שאמר ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה.איך אפשר להסביר שדווקא תלמידיו מתו מפני שלא נהגו כבוד זה בזה?
. כעין זה גם מופיע במדרש ש"הייתה עינם צרה זה בזה"
גם רבי נחמן מברסלב אמר שהייתה ביניהם מחלוקת, ולא היה ביניהם שלום.

איך זה שתלמידיו נכשלו בערך הכי חשוב של רבם ?

3. היו עוד תַּנאים שהיו להם תלמידים עם מחלוקות מדוע רק תלמידי רבי עקיבא מתו

4.מה הטעם שנעשו בעונש חמור על מעשה זה?

 

5.האם היתה בעיה בדרך לימודו של רבי עקיבא ?
כל כך הרבה מתו !

6.
הגמרא (חגיגה יד,ב) מספרת על ארבעה ש"נכנסו לפרדס" (סודות הבורא והבריאה) – בן עזאי, בן זומא, אחר (אלישע בן אבויה) ורבי עקיבא. ואומרת הגמרא (כאן על-פי גירסת העין-יעקב): "בן עזאי – הציץ ומת, עליו הכתוב אומר 'יקר בעיני ה' המוותה לחסידיו'; בן זומא – הציץ ונפגע (נטרפה דעתו) ועליו הכתוב אומר 'דבש מצאת אכול דייך פן תשבענו והקאתו'; אחר – קיצץ בנטיעות (יצא לתרבות רעה); רבי עקיבא – נכנס בשלום ויצא בשלום".

למה היציאה שלהם היתה שונה מהיציאה של רבי עקיבא?

7.איך רבי עקיבא הגיב לכך שהעולם היה שומם וכל תלמידיו מתו .האם הוא פרש והתייאש?

8.בגמרא שבת לג:
ישבו רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון וישב יהודה בן גרים גבייהו פתח ר' יהודה ואמר כמה נאים מעשיהן של אומה זו תקנו שווקים תקנו גשרים תקנו מרחצאות ר' יוסי שתק, נענה רשב"י ואמר כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמן
תקנו שווקין- להושיב בהן בנות לא צנועות,
מרחצאות- לעדן בהן עצמן, גשרים -ליטול מהן מכס הלך יהודה בן גרים סיפר דבריהם ונשמעו למלכות ,
אמרו יהודה שעילה יתעלה.
יוסי ששתק יגלה לציפורי.
שמעון שגינה יהרג

מהיכן אפשר ללמוד שבקשת רבי עקיבא :
"בניי הראשונים לא מתו אלא שהיתה עיניהם צרה בתורה אלו באילו, תנו דעתכם שלא תעשו כמעשיהם, עמדו ומלאו כל ארץ ישראל תורה" התקיימה?

(ראה חולין צט )